Årsplan 2013 – 2014
Velkommen til Nystrand barnehage
Denne kalenderen er laget som en årsplan for barnehagen. Hver måned har sitt utvalgte tema hvor vi legger frem hvordan vi jobber, hva vi står for og praktiske opplysninger som vi har gjennom hele året.
Nystrand barnehage ligger flott til på Nystrand med skogen og fjæra som nærmeste naboer. Vi har kort vei til byen med buss, hvor vi benytter oss av byens fasiliteter som teater og bibliotek. Nystrand barnehage satser på ett lærerikt og trygt oppvekstmiljø for barna deres. Foreldresamarbeid og barns medvirkning vil stå høyt.
August
Barnehagens åpningstid: 06.30 – 17.00
Telefon
Kontor: 35 29 10 20
LT/HH: 35 29 10 21
BK/BV/HV: 35 29 10 22
Kjøkken: 35 29 10 23
Mobil: 46 82 44 38
I dette barnehageåret har vi satt av 5 planleggingsdager:
09.september 2013
10.september 2013
27.desember 2013
02.mai 2014
30.mai 2014
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
|
|
1
Oppstart av bhg året |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8
|
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15
|
16 |
17 |
18 |
19 |
20
|
21
|
22
|
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29
|
30 |
31 |
|
September
«IKT», «lesetrappa», «regnetrappa» og «klart vi kan»
Disse dokumentene er verktøy som Porsgrunn kommune har utviklet. Dette for å sikre at barn allerede fra barnehagen skal ha like muligheter innen språkstimulering, leseferdigheter, bruk av IKT verktøy og sosiale ferdigheter. I Nystrand barnehage følger vi de retningslinjer som kommunen har laget for at barna skal ha et så godt og likt grunnlag som mulig til skolestart.
Gjennom å følge disse dokumentene dekker barnehagen mange av barnas behov innenfor sosiale, kognitive og adferds læring.
Mot
Veilede
Ansvar
Forståelse
Være seg selv
Stå for egne meninger
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
|
|
|
|
|
1 |
2
|
3 |
4 |
5
Fotograf |
6 Fotograf Vi feirer bhg 4 år |
7 |
8 |
9
Plan dag, bhg stengt |
10
Plan dag, bhg stengt |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16
|
17
Foreldremøte LT/HH |
18
Foreldremøte BK/BV |
19
Foreldremøte HV |
20 |
21 |
22 |
23
|
24 |
25
S.U. Møte kl. 20.00 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30
|
|
|
|
|
|
|
Oktober
Sykdom
ved oppstart på nytt barnehageår deler barnehagen ut brosjyren «kan jeg gå i barnehagen i dag?» Dette er en brosjyre som vil gi svar på mange av de vanligste spørsmålene når det gjelder forhåndsregler ved barnas sykdom og tilstedeværelse i barnehagen.
Hygiene
I barnehagen er vi opptatt av å hindre smitte, god håndhygiene kan stanse smittekilden. Vi vasker hendene til barna før vi spiser, og etter toalett/stell. Ved utbrudd av omgangssyke vasker vi oftere hender, og vi er nøye med desinfeksjon av dører og andre steder mange tar ofte på.
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7
|
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14
|
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21
|
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31
|
|
|
|
November
Foreldresamarbeid
Vi har som mål å bygge opp og skape et godt foreldresamarbeid. Barnehagen vil på sin side legge til rette for et samlet foreldremøte avdelingsvis, to foreldresamtaler og sosiale tilstelninger hvert år. Vi lager en månedsplan/brev hvor vi informerer om hva som er gjort og planer videre. I barnehagen har vi et samarbeidsutvalg, S.U. Hver avdeling er representer i S.U med to foresatte. S.U har 5 møter i året sammen med styrer, dette er med på å sikre et godt samarbeid mellom bhg og foresatte.
Raushet
Generøsitet
Fleksibilitet
Medmennesklighet
Respekt
Gjensidighetsprinsippet
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5
|
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12
|
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19
|
20 S.U. Møte, kl 20.00 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26
|
27 |
28 |
29 |
30 |
|
Desember
Barns medvirkning
Barns rett til medvirkning er lovfestet i Lov om barnehager § 3
Barna i barnehagen skal få være med å bestemme innholdet i barnehagehverdagen. Voksene i barnehagen skal legge til rette for barns ønsker i fornuftig utstrekning. Et mål er da at vi tar barnet på alvor, og lytter til deres ønsker og behov.
Omsorg
Ansvar
Tilstedeværelse
Lyttende
Delaktig
Omtanke
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
|
|
|
|
|
1 |
2
|
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9
|
10 |
11 |
12
Kveldsåpen bhg |
13 Lusia frokost/ettermiddag |
14 |
15 |
16
|
17 |
18
Nissefest |
19
|
20 |
21 |
22 |
23
|
24
Julaften |
25
Første juledag |
26
Andre juledag |
27
Plan dag, bhg stengt |
28 |
29 |
30
|
31 Nyttårsaften, bhg stengt |
|
|
|
|
|
Januar
Frokost 07.00 – 08.30
Hver dag lager vi havregrøt og har et variert utvalg pålegg og frukt. Foreldre er alltid hjertelig velkommen til å spise frokost med oss, for selvkost (kr 10,-).
Lunsj 10.30 – 11.30
Det blir laget varm lunsj mandag, onsdag og fredag. Norsk hjemmelaget tradisjons mat vil stå i fokus hele året. Samtidig som barna får smake mat i fra andre kulturer.
Brødmåltid 13.30 -14.00
Bursdag
Ved bursdager i barnehagen lager kokken en overraskelse til avdelingen som har bursdagsbarn.
Matglede
Fargerikt
Innbydende
Opplevelse
Matkunnskap
Turmat
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
|
1
Første nyttårsdag |
2 |
3 |
4 |
5 |
6
|
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13
|
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20
|
21 |
22
S.U. Møte kl 20.00 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27
|
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
Februar
Satsingsområde matematikk
Matematikk er et av våre satsingsområder. Vi ønsker å gi barna gode læringsmuligheter til å utvikle matematiske ferdigheter. Porsgrunn kommune har utarbeidet et dokument: regnetrappa, som skal brukes både i barnehager og skoler. Målet med dette er å gi alle barn lik mulighet for utvikling. Vi bruker matematikk i hverdagssituasjoner som: påkledning, måltider, turer o.a.
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3
|
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10
|
11 |
12
NM Nystrandmesterskap |
13 |
14 |
15 |
16 |
17
|
18
|
19
|
20 |
21 |
22 |
23 |
24
|
25
Karneval |
26 |
27 |
28 |
|
|
Mars
Satsingsområde sosial kompetanse
Vi mener det er viktig at barna har lært seg grunnleggende sosiale ferdigheter før de begynner på skolen, og derfor ønsker vi at dette skal være hovedmålet vårt i alle hverdagssituasjoner og aktiviteter. Gjennom barnas lek og handlinger kan vi se deres evne til å vise omsorg, løse konflikter, ta hensyn og vise medfølelse.
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3
|
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10
|
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17
|
18 |
19
S.U. Møte kl 20.00 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24
|
25 |
26 |
27 |
28 Levere inn påskelapper |
29 |
30 |
31
|
|
|
|
|
|
|
April
Satsingsområde språkutvikling
Barnas språkutvikling er spennende og favner et stort område. Gjennom bevisste voksne kan vi lære barna mye ved å være gode modeller, stimulere til samtaler og legge til rette for aktiviteter som bruker språket. Det er vår oppgave å sørge for at barna får varierte og positive erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel. Språket er et redskap for tenkning og et uttrykk for egne tanker og følelser. Språket blir stimulert masse i samhandling mellom barn-barn og barn- voksen.
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7
|
8
Påskefrokost Gul |
9
Påskefrokost Blå |
10
Påskefrokost Hvit |
11 |
12 |
13 |
14
|
15
|
16 |
17
Skjærtorsdag |
18
Langfredag |
19 |
20 |
21
Andre påskedag |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28
|
29 |
30 |
|
|
|
|
Mai
Fagområdene
-
Kommunikasjon, språk og tekst
-
Kropp, bevegelse og helse
-
Kunst, kultur og kreativitet
-
Natur, miljø og teknikk
-
Etikk, religion og filosofi
-
Nærmiljø og samfunn
-
Antall, rom og form
De 7 fagområdene i rammeplanen beskriver lærings- og opplevelsesområder barna skal møte i løpet av barnehagetiden. Fagområdene opptrer aldri alene, de er sammensatt og vi bruker dem hele tiden gjennom barnehagehverdagen. Disse fagområdene er grunnlaget vårt for å gi barna en allsidig utvikling, og danne et godt grunnlag for barnas basis kompetanse.
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
|
|
1
1 Mai |
2
Plan dag, bhg stengt |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8
|
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15
|
16 |
17
Grunnlovsdagen |
18 |
19 |
20
|
21
S.U. Møte kl 20.00 |
22
|
23 |
24 |
25 |
26 |
27 Sommerfest 15.00 – 17.00 |
28 |
29
Kr. himmelfartsdagen |
30
Plandag, bhg stengt |
31 |
|
Juni
Pedagogisk dokumentasjon
I barnehagen jobber vi med pedagogisk dokumentasjon. ”Pedagogisk dokumentasjon er et verktøy som består av en innholdsdel, dvs. materialet som gjengir hva barn sier og gjør og en prosessdel som handler om hvordan dette materialet brukes. Materialet kan brukes som et middel til å reflektere over det pedagogiske arbeidet på en bestemt, metodisk og demokratisk måte. Slik kan pedagogisk dokumentasjon være et middel som kan åpne for en kritisk og selvreflekterende praksis som kan utfordre tankegods og tradisjoner man er bærere av. Gjennom slik dokumentasjon kan barns stemme bli hørt og danne grunnlag for barnehagepersonalets læringsprosesser.” (Kari Pape)
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
|
|
|
|
|
1 |
2
|
3 |
4 |
5
|
6
|
7 |
8 |
9
Andre pinsedag |
10
|
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16
|
17
|
18
|
19
|
20 |
21 |
22 |
23
|
24 |
25
|
26 |
27 |
28 |
29 |
30
|
|
|
|
|
|
|
Juli
Sommerbarnehage
I juli har vi sommerbarnehage, åpningstidene er det samme. Vi er mye ute, spiser is, leker med vann, går på turer og utflukter. Vi gir ut sommerbulletin for juli isteden for vår vanlige månedsplan.
Vi slår sammen småbarns stuene, de er på Løvetann.
De største barne er på avdeling Blåklokka og fellesrommet.
Humor
Latter
Livsglede
Godt humør
Arbeidsglede
Kreativitet
Man |
Tirs |
Ons |
Tors |
Fre |
Lør |
Søn |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7
|
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14
|
15
|
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21
|
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28
|
29 |
30 |
|
|
|
|